Základní škola a Mateřská škola
Frenštát pod Radhoštěm, Tyršova 913,
okres Nový Jičín

Adaptační programy s nocováním pro šesté třídy v roce 2019

03.10.2019

 

Jako školní psycholog se každým rokem věnuji přípravě a vedení adaptačních programů pro tři šesté třídy, ani letos tomu nebylo jinak. Ovšem v tomto školním roce žáky čekal navíc bonus v podobě večerního programu s přespáním ve škole, podpořený speciálním pedagogem (Mgr. Petrová) a třídním učitelem (6.A Mgr. Lavičková, 6.B Mgr. Ondryášová, 6.C p. Machová).

 

Cílem a vizí téměř dvoudenního programu je hravou formou usnadnit adaptaci nově příchozím žákům z okolních škol, začlenit je do kolektivu, umožnit jim lépe spolužáky poznat, vytvořit přátelské vazby, zlepšit komunikaci, nastavit spolupráci a dozvědět se více i o třídním učiteli. V rámci pokračujících třídních kolektivů (při vstupu na druhý stupeň) napomoci uvědomění důležitosti přátelských vztahů ve třídě, potřeby kolektivní spolupráce, vzájemné pomoci, podpory a důvěry. Rovněž povzbuzení sociálního cítění, empatie se spolužáky inkludovanými. Všechny tyto aspekty výraznou měrou napomáhají prevenci nevhodného, asociálního chování.

 

 

A co bylo náplní adaptačního programu?

Při nocování ve škole: žáci vytvořili erb třídy, snažili se rozpoznat a pojmenovat sochy vytvořené ze spolužáků, zahráli si skupinově hru „aktivity“ (kreslení, pantomima, slovní projev), snažili se zachránit před rozbitím vejce hrající si na kaskadéra, hledali po škole lístečky se slovy a následně je doplňovali do textu, vytvořili si na památku masky obličeje či ruky ze sádrových obvazů, procházeli po tmě celou školou a společně sledovali film.

 

    

 

Druhý den v dopoledním programu: na motivy hry „pevnost Boyard“ společně plnili řadu různě obtížných úkolů – sbírali podpisy od spolužáků, bojovali s prádelními kolíčky, snažili se týmově dostat z ostrova zasaženého výbuchem sopky na člun ve vodě plné krokodýlů, stavěli signalizační stožár pro přivolání pomoci, přemisťovali se se zavázanýma nohama, běhali slalom s vejcem, míčkem na nitích, kroketovou holí, stavěli potrubí pro kuličky, chodili na společných lyžích pro 7 žáků, projeli se a zazpívali si ve vláčku se zavázanýma očima a mnoho dalšího. Za každý splněný úkol získala třída indícii, z nichž měli na konci uhádnout heslo otevírající bránu k pokladu se sladkou odměnou. V úplném závěru byli žáci třídním učitelem symbolicky (plastovým mečem) pasováni na žáky 6. třídy druhého stupně.

 

 

Jak se program líbil samotným žákům?

-       Nejčastěji znělo: „Bylo to dobré, boží, super, mega super, skvělé“.

-       Suuuuuuupppppeeeeerrrr! Nej!

-       Byla hrozná sranda.

-       Strašně moc jsem si to užila.

-       Byly to skvělé dny.

-       Moc se Vám to povedlo!!!

-       Moc se mi líbil celý program.

-       Bylo to super, moc se Vám to povedlo, chtěla bych to někdy zopakovat.

-       Program na nocování byl lepší.

-       Posílám velkou pochvalu.

-       Byl bych rád, ať je to znova.

-       Moc se Vám to povedlo, doufám, že to budeme zase opakovat (jako to spaní!!! a aktivity).

-       Myslím, že to bylo hrozně super a že si to všichni užili, takže děkujeme.

-       Nelíbilo se mi to.

-       Moc se mi to líbilo, bylo to moc hezky připravené.

-       Bylo to skvělé, dobře jste to organizovala.

-       Taky jsem byla šťastná, že jsme spali všichni ve třídě. Ale jsem dost unavená.

-       Nelíbilo se mi ranní vstávání.

-       Bylo to skvělé, užil jsem si to. Nic bych neměnil, dobře jste to organizovala.

-       Byla jste moc hodná.

-       Chtěla bych, aby byl častěji nebo alespoň přespávání.

-       Naše třída se mohla při soutěžích chovat lépe. Rád bych zopakoval spaní ve škole.

-       Super aktivity a hry, děkuji, bavilo mě to.

-       Nemám žádné připomínky, bylo to super.

-       Děkuji za skvělý (program, aktivity, hry…) nemůžu uvěřit, že jste to sama zvládla. Překvapila jste mě hodně moc.

-       Děkujeme za akci.

 

 GALERIE

A co říct závěrem?

Děkuji svým kolegyním za spolupráci, ochotu a pomoc. A vám, milí šesťáci, děkuji za pěkné dny a krásnou zpětnou vazbu.

Příští rok se zase těším s dalšími šestými třídami na viděnou J

 

Vojnová Miroslava, školní psycholog

Základní škola

tel. 556 835 920
sekretariat(na)zstyrfren(tecka)cz

RNDr. Zdeňka Murasová
ředitelka školy

Mateřská škola

tel. 556 835 969
msmarkova1(na)seznam(tecka)cz

Kateřina Balážová
vedoucí učitelka

Školní družina

tel. 731 524 031
druzina(na)zstyrfren(tecka)cz

Zdenka Kučerová
vedoucí vychovatelka

Školní jídelna

tel. 556 835 806
jidelna(na)zstyrfren(tecka)cz

Jitka Žurovcová
vedoucí školní jídelny

Evropský sociální fond - MŠMT

Město Frenštát pod Radhoštěm