Velký jarní průzkum: PUBERTA
Jaro nám zaklepalo na dveře a my se zeptali žáků naší školy: Co je to PUBERTA? Má nějaké výhody nebo nevýhody? Jak se zachováte, až vás potká, překvapí nebo dokonce přepadne!?
DEFINICE PUBERTY
6. ročník:
v Člověk je jiný, než jak byl menší. Když maminka vyhodí děti od počítače, tak nechtějí jít.
v Jsme rozežraní spratci a myslíme si, že jsme ve všem nejlepší.
v Pyskování, odmlouvání, lhaní, dlouhé ponocování.
v Dítě se stává takovým už skoro dospělcem. Předvádí se, neposlouchá, …
v Věk, ve kterém se dítě chová jako blázen. Někdy zkouší nové věci (kouření, alkohol, …)
7. ročník:
v No, je to období, v kterém děláme samé kraviny a skoro všechno ignorujeme. Je to srandovní období.
v Děcka vyspívají, chovají se hůř než normálně, pořád se smějí každé kravině, odmlouvají.
v Období, když se z kluka stává chlap a z holky žena – prostě dospívání.
v Je to období, kdy jsou děti šílené a mění se na dospělé.
v Dospívání, nemoc, která nás nutí dělat blbosti.
8. ročník
v Puberta je, když vám často HRABE, měníte se.
v Puberta je jeden stav ve vývoji člověka, myslí si, že má ve všem pravdu a stojí si za svým.
v Období, kdy se měníme. Začneme vnímat okolí, city, osoby kolem nás. Nesmí se zapomenout na záchvaty smíchu.
v Puberta je hormonální děj, který probíhá od 12 do 15, někdy navěky.
v Puberta – období kdy lidi blázní a stávají se odvážnějšími a drzejšími. Pro naše rodiče to asi není nejlepší období.
9. ročník:
v Stadium dětství, kdy se člověk chová více nezodpovědně než jindy, změna vzhledu.
v Puberta je stav, kdy se dítě chová jako debil.
v Puberta je taková věc, která se projevuje mezi 13 – 15 rokem a někdy je to na zabití.
v Je to takové období, kdy se měním z dítěte na dospělého, něco jako když se líhne z vajíčka kuřátko.
v Puberta, hehe. Tím si jednou projde nebo prochází každý z nás. Období zkoušek pro každého, hlavně učitele.
VÝHODY PUBERTY
6. ročník: Nikomu není divné, že je člověk náladový a většinou se prostě řekne: „No jo, je v pubertě“!; nechovají se ke mně jako k dítěti, jsem vyšší a starší; můžeme se na to vymlouvat, vyzkoušíme nové věci.
7. ročník: Chodím pozdě spát, můžu si odmlouvat, jak chci; mění se hlas, holky jsou škaredější a kluci hezčí; výhody asi žádné nejsou; všemu se smějeme.
8. ročník: Jsme v dobré náladě, když se pořád smějeme; v pubertě probíhá sexuální dospívání!; když se špatně chovám, tak se vymluvím na pubertu; nebojím se jiných lidí.
9. ročník: Když ti hrabe, tak každý ví, že je to puberta; jste už skoro plnoletí, jedná se s námi skoro jako s dospělými; se svými vrstevníky se začínáme pořádně bavit. Měníme se vzhledově i chováním. Smích je zdravý; máš svůj svět; můžu si dělat věci, co mě napadnou, a když to zajde do extrému, tak se na pubertu vymluvím.
NEVÝHODY PUBERTY
6. ročník: Člověk udělá dost rozhodnutí, kterých pak lituje; řve vkuse po mně mamka a mám co týden zaracha; neuklízí; chovají se blbě, kouří na záchodě, šikanují děti, nic je nezajímá; mění se hlas; nechce se odmlouvat mamce, ale ono už to jde samo; změna pleti, mutace, nezajímá ho učení; míváme akné, mluvíme sprostě a zdržujeme se u zrcadla s malováním (holky).
7. ročník: Rodiče po nás řvou, nuda, dospívání; chováme se drze k rodičům i učitelům, je nám všechno jedno, neučíme se; pupínky, holky se nedají tak lehce naštvat; děláme samé problémy; dospělí se na nás dívají jako na blázny; zajímá mě všechno ostatní než škola; smějeme se každé blbosti; obří ruce, velké nohy, špatné známky, nevnímavost; rapidní změna nálady, drzost, bolest hlavy.
8. ročník: Nálady, vztahy k rodičům, blbá nálada – jsme hnusní na všechny, na učitele; je nám vše jedno, chování k rodičům, učitelům, mluvíme jako borci; jebáky; všichni si myslí, že jste trapní; chování trochu upadá; jsme sprostější a nevychovanější; změny nálad, všechno se bere vážně; jsme drzí, nerozvážní.
9. ročník: Je to nejchaotičtější část života; rodiče na vás dávají více pozor a tlačí na vás; lidé ode mne čekají více (lepší) věci než dosud. Smějeme se i úplným nesmyslům, blbostem; napadají vás šílenosti, které snad ani nejsou z vaší hlavy; holky i kluci mají větší spotřebu peněz na kosmetických prostředcích kvůli hnusným pupínkům, také žiletky nezůstanou v obchodech ležet.
Co se dá s pubertou dělat?
6. ročník:
v Nechám si narůst knír.
v Budu se snažit nepředvádět se a být jako před tím.
v Udělat si zásoby do pokoje a zavřít se tam.
v Budu se muset trochu ovládat a nehádat se s rodiči.
v Začnu pištět.
v Připoutám se řetězem k židli.
v Budu se snažit omezit vulgární slova.
7. ročník:
v Jako já jsem v hodinách docela normální, ale o přestávkách a doma ne. Nevím, co s tím dělat. Prostě si to užít.
v Koupit si mastičku na pupínky, při mutaci se zabarikádovat doma.
v Dřív než budu mít pubertu, asi budu všechny radši varovat!
v Buďte v pohodě, držte blbosti na uzdě.
8. ročník
v Vždycky jsem si myslela, že mě to nikdy nechytne…, ale potom jsem poznala, že se chovám jinak. Chovám se hůř, odmlouvám rodičům, někdy i učitelům. Období vývoje, sprostých slov, zajímáme se o něco úplně jiného, o co bychom se ani zajímat neměli. Nic s tím nejde dělat, ale musíme to přežít.
v Někdy se ovládnu, někdy zas ne, ale mamka mi říká, že už moc v pubertě nejsem, že mě to někdy přepadne na chvilku.
v Bohužel se s tím už nedá nic dělat. Pubertu si užívám, a když se mám fakt blbě, prostě se vybrečím. Ale buďme rádi, že jsme mladí, je to nejhezčí období života!
v Čistit držku od ježků.
9. ročník
v Zamkněte se na dva roky doma.
v Neupadat do depresí, když vás nechce kluk/holka. Nedělat si starosti, když jednou za delší dobu dostanete pětku.
v Najít si nějaké zábavné zájmy a nepouštět se do nějakých kravin a zbytečností.
v Rad je moc, ale stejně vám nic nepomůže, díváte se na svět jinýma očima.
v Jediná věc, jak zatočit s pubertou je JÍDLO. Ukojíte tím vaše hormony. Nejlepší je čokoláda.
Puberta očima školní psycholožky:
Dospívání představuje specifické vývojové období, které bývá často označováno jako „kritické“. Puberta pak ve svém důsledku představuje krizi nejen pro samotného dospívajícího, ale i pro ostatní, především rodiče, učitele…
Objevují se konflikty a problémy související s odpoutáváním se od rodičů, hledáním sebe sama, své identity…“kdo vlastně jsem?…“
V tomto období se jedinec vymezuje vůči dětem, už se necítí jako dítě, ale není dospělým. Zaujímá opoziční postoj téměř vůči všemu a všem.
Zajímá se o nové věci, hodnoty, má jiné vzory, modely chování, chce být jiný než rodiče, než dospělí kolem něj.
Rodiče a učitelé jsou většinou bezradní, někdy nadměrně přísní, neústupní, bezmocní.
Dospívající negativně reaguje na jakékoliv autority, často sužuje sebe a své okolí neustálými výměnami a změnami názorů.
Pubertální krize je často prohlubována situacemi, např. tlakem na výkon ve škole.
Dospívající má četné problémy se sebou samým. Střídání nálad, negativismus, pasivita, osamělost, rezignace, rebelie, sebenenávist, snadná unavitelnost…mu znesnadňují „optimální fungování“. Není spokojen sám se sebou, ani se svým okolím, nadměrně si některé vzory idealizuje a napodobuje je. Tyto „ideály“ nemívají dlouhou životnost. Den ze dne je nahrazuje, čímž provokuje své rodiče, učitele, se kterými se pak dostává do neustálých sporů. Řeší problémy s vlastní identitou, vlastním tělem, nesnáší zákazy a příkazy, hůře se přizpůsobuje.
Může se cítit sám velmi nešťastný. V tomto období je ochoten přijmout pomoc pouze od osoby, ke které má důvěru. Taková osoba nesmí být v jeho očích pokrytecká, neopravdová nebo autoritářská.
Milí puberťáci,
přestože nás, nechápavé dospělé, nemůžete vystát, je toto vaše období krásné.
Jste sice nevyrovnaní, labilní, rebelující, ale máme vás rádi a reklamační řád se na vás nevztahuje. Říkáme vám, že jste jako z jiné planety, ale jste naše mláďátka. Užívejte si toto krásné období, bohužel, mnohdy i s důsledky některých situací, které puberta přináší…
Jste jako v bárce na širém moři, které vás hladí, pokud je klidné a fackuje, když se rozbouří.
Jediný recept na pubertu nenajdeme, protože jste každý originál. Vydržme to spolu, i když se navzájem vytáčíme. Rozhodně se při tom nenudíme.
Možná by pro vás byla ideální nějaká líheň, ale tu ještě nikdo nevynalezl. Hladina našeho i vašeho tlaku stoupá a klesá a zanechává v nás silné dojmy.
Mgr. Marta Pavelcová